Online Kursus – med danske undertekster

1-The Vital Connection

Tid

Løbende tilmelding

Varighed

8 sessions af ca 1 times varighed hver

Pris:

1.100,-

NEDSAT PRIS FOR STUDERENDE, HJEMMEGÅENDE, LEDIGE OG PENSIONISTER

900,-

Første del af serien “Power To Parent” hedder “The Vital Connection” eller “Den Livsnødvendige Forbindelse“

Den fokuserer på forældre-barn relationen som grundlaget for opdragelsen.

Kurset beskriver, hvordan det er meningen at denne relation skal udvikle sig trinvist i barnets opvækst, og skabe det bedst mulige grundlag for, at barnet kan komme til at stå stærkt og kraftfuldt i livet.

Kurset beskæftiger sig naturligvis også med, hvad der kan komme i vejen for den sunde relation, hvorfor forældre er vigtigere end venner, hvordan nærvær og forbindelse plejes, hvordan man “vinder sit barn tilbage” om nødvendigt, og meget, meget mere.

Kurset beskæftiger sig kort sagt med de vigtige RØDDER for livet og udviklingen, det er det, der er det vigtigste af alt, og det, der i første omgang er usynligt.

Kurset er også det kursus, jeg altid anbefaler folk, når de vil begynde at fordybe sig i Gordon Neufelds arbejde, så også i den henseende er det RØDDERNE.

Session 1

Hvorfor børn har brug for at være i den rette relation til de voksne med ansvar for dem
  • hvad gør et barn let at opdrage
  • hvordan barnets tilknytning giver forældrene autoritet
  • faldgruberne ved at opdrage uden den rette autoritet
  • forskellen mellem den naturlige autoritet og den påtvungne

Session 2

Hvordan det er meningen at barnets relation til den voksne skal udvikle sig
  • hvordan kapaciteten for relation udvikles naturligt
  • hvad hindrer et barn i at udvikle en dyb relation til den voksne
  • hvad får et barn til at bakke ud af tilknytningen: problemet med defensiv afkobling
  • hvorfor time-outs og hårde opdragelsesmetoder kan give bagslag
  • hvordan håndterer vi problemer med adskillelse hos børn

Session 3

Hvordan benytter vi os af tilknytningens kraft
  • hvordan vi skaber sammenhæng
  • hvorfor vi skal forbinde os med hinanden inden vi giver “ordrer”
  • hvorfor vi må bakke ud af konflikter og ind i relationen
  • hvordan vi får et alfabarn til at slippe kontrollen

Session 4

Hvordan forhindrer vi at miste et barn til en konkurrerende tilknytning
  • tilknytningens 2 modsatrettede poler
  • hvad gør tilknytninger uforenelige
  • hvorfor eskalerer denne uforenelighed i vores tid
  • meningen med generthed og hvorfor generthed må respekteres
  • hvordan man skaber en tilknytningslandsby
  • hvordan genkender man en konkurrerende tilknytning
  • hvordan imødegår man tilknytnings-uforenelighed
  • hvordan undgår man at blive hægtet af

Session 5

Hvordan bevarer (eller genskaber) man de vigtige bånd
  • tag ansvar for at mætte barnets tilknytningssult
  • tag ansvar for relationen
  • brug struktur & ritualer til at pleje forbindelsen og beskytte relationen
  • afstå fra at bruge opdragelsesmetoder der adskiller
  • blørgør barnets hjerte så tilknytningen kan gå dybere og korriger problemer med dominans
  • hent dit barn tilbage om nødvendigt

Session 6

Hvordan håndterer man aggression uden at ødelægge relationen
  • Hvad bevæger barnet til angreb: den primære opgave for frustration og tilknytning
  • Tre alternative veje for frustrationen som vil forhindre barnets aggression
  • Tre forhindringer for at kunne mærke afmagten
  • Hvordan man forhindrer barnets aggression i at ødelægge den livsnødvendige forbindelse
  • Hvordan man effektivt imødegår problemer med aggression

Session 7

Hvordan man håndterer modstand uden at ødelægge relationen
  • Hvorfor nogle børn bare være på tværs
  • Hvordan modvilje fejlagtigt ses som viljestyrke
  • Syv trin til at gøre relationen vandtæt overfor modvilje
  • At afværge modvilje: ni måder at reducere pres og tvang på
  • At reducere modvilje: at kende til og bruge tilknytningskraften

Session 8

Hvordan man opdrager så tilknytningen bevares og udviklingen understøttes: Syv strategier til at skabe orden
  • gør alt i en sammenhæng af forbindelse
  • opdrag primært gennem struktur & ritualer, ikke ved at hundse rundt med barnet
  • sigt efter at ændre bevidstheden i stedet for adfærden
  • træk de blandede følelser frem i stedet for at kræve selvkontrol
  • sigt efter kedafdethed når et barn er oppe mod noget, det ikke kan ændre
  • tag kontrol ved at ændre på omstændigheder, særligt når du ikke er i stand til at ændre barnet
  • vis hvordan den umodne skal gebærde sig for at vinde tid, til at barnet kan modnes

“Giv slip på ønsket om at “finde løsninger på problemer”. Læn dig i stedet tilbage og lad dig oplyse, og opdag, at du spontant begynder at finde din egen vej.”

Gordon Neufeld

Du får her en smagsprøve på kurset

“Min opgave som kursusleder er, at gå ved din side, snarere end at give gode råd.”

Grete Lyngdorf